Παχαίνουν όντως οι πατάτες ή είναι ιδανική τροφή για δίαιτα;

θερμίδες | βιολογικές | βραστές | τηγανιτές | υδατάνθρακες

Οι βραστές ή ψητές πατάτες είναι ιδανική τροφή, αν θες να χάσεις κιλά, αφού έχουν λίγες θερμίδες. Επίσης, είναι αποδεδειγμένα, ένα από τα πιο χορταστικά φαγητά! Όμως, δεν πρέπει να προσθέτεις λίπη στις συνταγές, αν θες να αδυνατίσεις.

Πόσες θερμίδες έχουν οι πατάτες;

Οι πατάτες περιέχουν λίγες θερμίδες. Οι βραστές πατάτες έχουν μόλις 125 θερμίδες, ανά 100γρ. Πρακτικά, μια μερίδα των 160γρ περιέχει μόνο 200 θερμίδες! Επιπλέον, 1 πατάτα μπορεί να είναι 60-300 γραμμάρια, άρα 75-375 θερμίδες.

Άρα, οι πατάτες δεν παχαίνουν. Παχαίνουν μόνο όταν τις λούζουμε με άκρως παχυντικές τροφές, όπως είναι όλα τα φυτικά έλαια, το βούτυρο, η κρέμα γάλακτος και όλα τα τυριά.

Διατροφική αξία πατάτας

Οι πατάτες είναι άριστη πηγή υδατανθράκων. Όμως, οι πατάτες περιέχουν και πρωτεΐνη, λίπος καθώς και φυτικές ίνες. Επίσης, περιέχουν αρκετά μέταλλα, όπως κάλιο, μαγνήσιο και φώσφορο. Τέλος, οι βραστές πατάτες είναι καλή πηγή βιταμίνης C!

Διατροφική αξία
ανά 100γρ
Θερμίδες125
Πρωτεΐνη1,87 γρ
Λίπη4,19 γρ
Υδατάνθρακες4,04 γρ
Ίνες1,4 γρ
Σάκχαρα1,6 γρ
Κάλιο372 mg
Μαγνήσιο24 mg
Φώσφορος48 mg
Βιταμίνη C12 mg
Διατροφική αξία πατάτας.[1]

Προτίμησε βιολογικές πατάτες με τη φλούδα!

Αν και οι βραστές ή ψητές πατάτες είναι άριστη τροφή για αδυνάτισμα, οι πατάτες με τη φλούδα είναι ακόμα πιο ωφέλιμες. Τόσο για γρήγορο αδυνάτισμα, όσο και για την υγεία μας.

Σε όλες τις φυτικές τροφές, η φλούδα είναι το πολυτιμότερο, σε διατροφικά στοιχεία μέρος. Η φλούδα είναι ιδιαίτερα πλούσια τόσο σε φυτικές ίνες, αλλά και σε βιταμίνες και μέταλλα. Έτσι και η φλούδα της πατάτας…

Οι πατάτες με τη φλούδα είναι ανώτερες διατροφικά, σε σχέση με τις ξεφλουδισμένες πατάτες. Βέβαια, θα πρέπει να τρώτε τις πατάτες με τη φλούδα, μόνο αν είναι βιολογικές. Οι περισσότερες πατάτες του εμπορίου ραντίζονται, με επικίνδυνα για την υγεία μας φυτοφάρμακα.[2] Η φλούδα της πατάτες τείνει να συγκεντρώνει τα υπολείμματα των φυτοφαρμάκων.

Αν μπορείτε να βρείτε πιστοποιημένες βιολογικές πατάτες προτιμήστε τις. Αξίζουν το επιπλέον κόστος. Μαγειρέψτε τις με τη φλούδα για μέγιστη διατροφική αξία!

Πόσους υδατάνθρακες έχουν οι βραστές πατάτες;

Οι πατάτες είναι πλούσια τροφή σε υδατάνθρακες. 100γρ βραστής πατάτας έχουν περίπου 20γρ υδατανθράκων. 1 μερίδα βραστής πατάτας θα σου δώσει περίπου 33γρ υδατανθράκων.

Λόγω της μεγάλης ποσότητας υδατανθράκων, οι πατάτες έχουν υψηλό γλυκαιμικό δείκτη. Ο γλυκαιμικός δείκτης της πατάτας είναι 83. Βέβαια, αυτός εξαρτάται από την ποικιλία της πατάτας και από τον τρόπο μαγειρέματος. Σίγουρα όμως, οι πατάτες ανήκουν στα φαγητά με ιδιαίτερα υψηλό γλυκαιμικό δείκτη.[3]

Οι βραστές πατάτες είναι τροφή ιδανική για αδυνάτισμα!

Ενώ οι πατάτες είναι πλούσιες σε υδατάνθρακες, ταυτόχρονα είναι το πιο χορταστικό φαγητό, σύμφωνα με μια έρευνα! Συγκεκριμένα, ερευνητές βρήκαν ότι οι βραστές πατάτες μπορούν να σε κρατήσουν χορτάτο για περισσότερη ώρα, ανάμεσα σε δεκάδες άλλα κοινά φαγητά.[4]

Αυτό συμβαίνει, διότι οι πατάτες περιέχουν ένα είδος υδατάνθρακα, που λέγεται ανθεκτικό άμυλο. Το ανθεκτικό άμυλο χρειάζεται μεγαλύτερο χρόνο πέψης. Το αποτέλεσμα είναι να νιώθουμε χορτάτοι για μεγάλο χρονικό διάστημα, μετά την κατανάλωση βραστών πατατών.

Τέλος, η ίδια έρευνα έδειξε ότι τα φαγητά που έχουν μεγαλύτερη ποσότητα πρωτεΐνης, φυτικών ινών, αλλά και νερού είναι τα πιο χορταστικά και άρα βοηθούν στο γρήγορο αδυνάτισμα. Αντίθετα, τα φαγητά με λίπος δε σε χορταίνουν για μεγάλο διάστημα!

Οπότε, αν θες να αδυνατίσεις τρώγοντας πατάτες, απέφυγε το λίπος και πρόσθεσε τροφές με ίνες και πρωτεΐνη. Τα λαχανικά και τα όσπρια είναι άριστες τροφές για να συνδυάσεις τις πατάτες σου. Ειδικά τα όσπρια είναι από τις καλύτερες τροφές, που πρέπει να τρως συχνά για γρήγορο αδυνάτισμα.

Περισσότερα για γρήγορο αδυνάτισμα τρώγοντας όσπρια, σε αυτό το άρθρο μας.

Είναι οι τηγανητές πατάτες κατάλληλες για αδυνάτισμα;

Ενώ οι βραστές και ψητές πατάτες μπορούν να σε βοηθήσουν να αδυνατίσεις, οι τηγανητές πατάτες είναι από τα χειρότερα τρόφιμα που μπορείς να φας. Απαγορεύονται στο αδυνάτισμα!

Δε θα πρέπει ποτέ να συνδυάζεις πατάτες και οποιοδήποτε άλλο τρόφιμο πλούσιο σε υδατάνθρακες, με λίπη. Τα λίπη των τροφών σε παχαίνουν, όχι οι υδατάνθρακες. Το σώμα μας μπορεί να μετατρέψει εύκολα το λίπος των τροφών, σε λίπος στο σώμα.

Αντίθετα, είναι πολύ πιο δύσκολο για τον οργανισμό μας, να μετατρέψει τους περίσσιους υδατάνθρακες, των τροφών, σε λίπος στο σώμα μας:

  • Πρώτα θα τους αποθηκεύσει ως γλυκογόνο στους μύες.
  • Αν υπάρχουν αρκετοί ακόμα διαθέσιμοι, θα τους κάψει, αυξάνοντας τη θερμοκρασία του σώματος! Αυτή είναι η διαδικασία της θερμογένεσης.
  • Τέλος, μόνο αν υπάρχουν ακόμα διαθέσιμοι υδατάνθρακες, θα μετατραπούν σε λίπος στο σώμα μας.

Οπότε, ποτέ μην προσθέτεις λιπαρά φαγητά στις πατάτες σου, αν θες να αδυνατίσεις. Λιπαρά φαγητά είναι τα τυριά, η κρέμα γάλακτος, το μπέικον, το βούτυρο και όλα τα φυτικά έλαια. Ακόμα και το ελαιόλαδο σε παχαίνει. Όλα τα έλαια περιέχουν πραγματικά πολλές θερμίδες. Περίπου 120 θερμίδες ανά κουταλιά του γλυκού!

Έτσι, οι τηγανητές πατάτες σε παχαίνουν, όχι γιατί περιέχουν περισσότερους υδατάνθρακες, σε σχέση με τις βραστές, αλλά διότι έχουν απορροφήσει μεγάλες ποσότητες λαδιού. Οι τηγανητές πατάτες σε παχαίνουν, οι βραστές όχι.

Χρησιμοποίησε μπαχαρικά αν θες να χάσεις κιλά!

Τα φυτικά έλαια δίνουν γεύση στο φαγητό. Αλλά και πολλές έξτρα θερμίδες. Μην προσθέτεις λοιπόν, λάδι στις συνταγές σου. Αντίθετα, μπορείς να πειραματιστείς με τα αγαπημένα σου μπαχαρικά, ώστε να κάνεις τις συνταγές σου πιο ενδιαφέροντες.

Χρησιμοποίησε πιπέρι, αλάτι και πάπρικα. Ακόμα και βότανα, όπως το θυμάρι και η ρίγανη δίνουν μια ξεχωριστή νότα στις συνταγές με βραστές και ψητές πατάτες.

Το ήξερες ότι η πάπρικα έχει ισχυρές αντιγηραντικές ιδιότητες;

Πότε να φάω πατάτες αν θέλω να αδυνατίσω;

Η καλύτερη στιγμή της ημέρας για να φας πατάτες είναι το πρωί ή το μεσημέρι. Οι πατάτες θα σε γεμίσουν με ενέργεια, αφού είναι πλούσιες σε υδατάνθρακες. Επίσης, αν αθλείσαι, καλό είναι να τρως πατάτες στο κύριο σου γεύμα πριν την προπόνηση! Θα γεμίσουν με γλυκογόνο τους μυς σου και άρα θα έχεις καλύτερη απόδοση.

Μην καταναλώνετε πατάτες το βράδυ. Ο οργανισμός γίνεται λιγότερο αποτελεσματικός στο να αποθηκεύει τους υδατάνθρακες, ως γλυκογόνο στους μυς, τις βραδινές ώρες. Αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους, που πρέπει να τρώμε τις περισσότερες θερμίδες της ημέρας, το πρωί και το μεσημέρι. Το βράδυ καλό είναι να τρώμε ελαφριά γεύματα.

Επιπλέον, έρευνες έχουν δείξει ότι τείνουμε να καταναλώνουμε περισσότερες θερμίδες το βράδυ, αν είμαστε κουρασμένοι. Το συναισθηματικό φαγητό παχαίνει!

Έτσι, οι πατάτες είναι εύκολο να σε παχύνουν, όταν καταναλώνονται ως βραδινό.