Διατροφική αξία βραστής & τηγανητής πατάτας!

Οι πατάτες έχουν εξαιρετική διατροφική αξία. Είναι εξαιρετικά πλούσιες σε βιταμίνη C, κάλιο, σίδηρο και εδώδιμες ίνες, ενώ έχουν λιγότερες θερμίδες απ’όσες νομίζουμε!

Ποιες πατάτες έχουν κακή διατροφική αξία;

Οι πατάτες έχουν κακή φήμη. Όμως, δε χρειάζεται να είναι μια ένοχη απόλαυση. Στην πραγματικότητα, αποτελούν μια εξαιρετικά υγιεινή τροφή.

Βέβαια, αυτό ισχύει μόνο για τις πατάτες που μαγειρεύουμε στο σπίτι μας. Θα πρέπει να αποφεύγουμε να τρώμε τις τηγανητές πατάτες των fast food. Καταρχάς, παχαίνουν διότι έχουν πολλές θερμίδες. Επίσης, τηγανίζονται σε κακής ποιότητας έλαια.

Έτσι, οι τηγανητές πατάτες του εμπορίου συχνά περιέχουν μεγάλες ποσότητες των επικίνδυνων κορεσμένων και τρανς λιπαρών οξέων!

Οι πατάτες έχουν πλούσια διατροφική αξία

Όμως, οι σπιτικές πατάτες είναι υγιεινές. Περιέχουν πληθώρα βιταμινών και μετάλλων.

Καταρχάς, οι πατάτες είναι πλούσιες σε βιταμίνη C. Έχουν περίπου 13 mg βιταμίνης C, ανά 100 γρ. Έτσι, μια μερίδα θα μας δώσει περίπου το 22% της ημερήσιας συνιστώμενης δόσης![1]

Ακόμα, οι πατάτες έχουν μεγάλες ποσότητες σιδήρου. Μια μερίδα ψητές πατάτες θα μας δώσει περίπου 1,6 mg σιδήρου ή το 9% της ημερήσιας συνιστώμενης δόσης.[2]

Βέβαια, οι πατάτες είναι και από τις πλουσιότερες τροφές σε κάλιο. Μια μερίδα θα μας δώσει μέχρι και το 50% του καλίου που χρειαζόμαστε την ημέρα!

Το κάλιο έχει πολλά οφέλη για την υγεία μας. Μάλιστα., η κατανάλωση τροφών με κάλιο βοηθάει στο αδυνάτισμα!

Η διατροφική αξία της πατάτας δε σταματά εδώ. Οι πατάτες περιέχουν μικρότερες ποσότητες από πολλά ακόμα μέταλλα, όπως είναι το μαγνήσιο, ο φώσφορος, ο ψευδάργυρος, ο χαλκός, το μαγγάνιο και το σελήνιο!

Παχαίνουν οι πατάτες;

Οι πατάτες δεν παχαίνουν, αν τρώμε τις συνιστώμενες ποσότητες και βέβαια, αν δεν τρώμε τηγανητές πατάτες. Οι παραδοσιακές τηγανητές πατάτες έχουν πολλές θερμίδες, λόγω του λίπους των φυτικών ελαίων.

Τα φυτικά έλαια είναι εξαιρετικά θερμιδογόνα τροφή, καθώς αποτελούνται κατά σχεδόν 100% από λίπος. Μόλις μια κουταλιά έχει 120 θερμίδες. Ακόμα και το υγιεινό ελαιόλαδο είναι το ίδιο θερμιδογόνο! Θα πρέπει να αποφεύγουμε την υπερβολική κατανάλωση του. Ειδικά αν θέλουμε να χάσουμε κιλά.

Οπότε, καλύτερα να τρώτε ψητές ή βραστές πατάτες. Μια μερίδα έχει μόνο 200 θερμίδες.

Μάλιστα, οι πατάτες προσφέρουν κορεσμό, λόγω των εδώδιμων ινών που περιέχουν. Οπότε και μας βοηθούν να μην πεινάμε κατά τη διάρκεια της υπόλοιπης ημέρας.

Μια μερίδα βραστές ή ψητές πατάτες περιέχει 3,3 γρ εδώδιμων ινών. Δόση που αποτελεί περίπου το 12% της ημερήσιας συνιστώμενης!

Έτσι, οι πατάτες μπορούν να βοηθήσουν ακόμα και στο αδυνάτισμα. Δε χρειάζεται να τις αποφεύγουμε.

Πώς να τις μαγειρέψω για να διατηρήσω τα θρεπτικά συστατικά;

Καταρχάς, καλό είναι να αγοράζετε βιολογικές πατάτες, ώστε να τις τρώτε ολόκληρες. Να τρώτε δηλαδή και τη φλούδα. Στη συμβατική, εντατική καλλιέργεια της πατάτας εφαρμόζονται πολλά φυτοφάρμακα. Η φλούδα της πατάτας συγκεντρώνει τα περισσότερα κατάλοιπα αυτών των φυτοφαρμάκων.[3]

Επιπλέον, η φλούδα είναι ιδιαίτερα θρεπτική. Έχει τεράστια διατροφική αξία. Για παράδειγμα, όταν τρώμε ολόκληρες τις πατάτες καταναλώνουμε περίπου 45% περισσότερες εδώδιμες ίνες και 37% περισσότερο κάλιο!

Επιπρόσθετα, καλό είναι να μαγειρεύετε τις πατάτες ολόκληρες. Χωρίς να τις ξεφλουδίζετε ή να τις κόβετε σε κομμάτια. Με αυτό τον τρόπο διατηρείται το μεγαλύτερο μέρος των θρεπτικών συστατικών. Διαφορετικά, τα περισσότερα θα χαθούν στο νερό.

Επίσης, δε θα πρέπει να βράζετε τις πατάτες. Καλύτερα να τις μαγειρεύετε στον ατμό. Έτσι, χάνονται λιγότερα θρεπτικά συστατικά. Για παράδειγμα, όταν βράζουμε πατάτες, ξεφλουδισμένες και κομμένες, χάνεται μέχρι και το 75% του καλίου που περιέχουν!

Μπορείτε επίσης, να τις ψήνετε. Με το ψήσιμο διατηρούνται τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά.

Τέλος, μπορείτε να απολαμβάνετε σπιτικές και υγιεινές τηγανίτες πατάτες, χωρίς τις έξτρα θερμίδες του τηγανίσματος, χρησιμοποιώντας μια φριτέζα αέρα. Αυτές οι σύγχρονες φριτέζες χρειάζονται ελάχιστο ή και καθόλου λάδι!

Προηγούμενο

Μπορεί η έλλειψη ύπνου να οδηγήσει σε παχυσαρκία;

Η σοκολάτα κάνει καλό! Έχει μεγάλη διατροφική αξία.

Επόμενο