Γιατί παχαίνει το ψωμί; Ολικής, μαύρο ή πολύσπορο;

Το ψωμί έχει τη φήμη ότι παχαίνει. Η αλήθεια είναι ότι 1 φέτα ψωμί έχει μόνο 75 θερμίδες. Επίσης, το ψωμί ολικής αλέσεως είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα. Όλα πολύτιμα για την υγεία μας. Επιπλέον, 1 φέτα περιέχει 2,5γρ πρωτεΐνης! Το ψωμί είναι απαραίτητο στην καθημερινή διατροφή μας.

Ποιο ψωμί είναι πιο υγιεινό;

Πάντα να προτιμάτε προϊόντα ολικής άλεσης, καθώς περιέχουν ολόκληρο το σπόρο των σιτηρών. Το λευκό ψωμί περιέχει μόνο το φτωχό διατροφικά, ενδοσπέρμιο. Αντίθετα, το ψωμί ολικής άλεσης περιέχει και το πίτουρο και το φύτρο, αυξάνοντας κατά πολύ τη βιολογική αξία του ψωμιού. Το ψωμί ολικής άλεσης είναι πλουσιότερο σε βιταμίνες, μέταλλα, αλλά και φυτικές ίνες!

Επομένως, θα πρέπει να αποφεύγουμε την κατανάλωση λευκού ψωμιού. Κυρίως λόγω της μικρότερης βιολογικής αξίας του, σε σχέση με το ψωμί ολικής άλεσης. Η θερμιδική διαφορά τους είναι ελάχιστη. 100γρ ψωμί ολικής άλεσης περιέχουν περίπου 240 θερμίδες. 100γρ λευκό ψωμί περιέχουν περίπου 270 θερμίδες.

Ακόμα ένας σημαντικός λόγος που θα πρέπει να διαλέγουμε ψωμί ολικής άλεσης είναι η ψηλή περιεκτικότητα του σε φυτικές ίνες. Οι φυτικές ίνες διογκώνονται στο στομάχι. Έτσι, μικρή ποσότητα τροφής, καταλαμβάνει μεγάλο χώρο, οπότε και σταματάμε να νιώθουμε πείνα. Επίσης, η πέψη των φυτικών ινών χρειάζεται περισσότερο χρόνο, οπότε και εμείς νιώθουμε χορτάτοι για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα!

Σίγουρα, το ψωμί ολικής άλεσης είναι προτιμότερο του λευκού ψωμιού. Τι ισχύει όμως για το μαύρο ψωμί;

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, μαύρο ψωμί χαρακτηρίζεται το ψωμί που παρασκευάζεται από άλευρα τ. 90%. [1] Πρακτικά, το μαύρο ψωμί παρασκευάζεται από 90% λευκό αλεύρι (μόνο το ενδοσπέρμιο) και μόνο 10% πίτουρο. Ακόμα χειρότερα, μπορεί να είναι απλά άσπρο ψωμί, με προσθήκη χρωστικών, ώστε να γίνει καφέ!

Θέλετε το καλύτερο ψωμί για την υγεία σας και για αδυνάτισμα; Να ζητάτε μόνο ψωμί ολικής αλέσεως. Αποφεύγετε το λευκό και μαύρο ψωμί. Το πρώτο συστατικό θα πρέπει να είναι πάντα το “αλεύρι ολικής άλεσης”. Διαφορετικά, το πιθανότερο είναι να μην περιέχει άλευρα ολικής άλεσης.

Πότε παχαίνει το ψωμί;

Το ψωμί, από μόνο του, δεν είναι παχυντικό. Βέβαια, είναι μια τροφή υψηλή σε υδατάνθρακες, που συχνά συνδυάζεται με παχυντικές και λιπαρές τροφές. Ο συνδυασμός υδατανθράκων – λίπους είναι που παχαίνει. Το σώμα μας χρησιμοποιεί άμεσα τους υδατάνθρακες ως ενέργεια, ενώ αποθηκεύει εύκολα το λίπος από το φαγητό, ως σωματικό λίπος.

Οι υδατάνθρακες δε μας παχαίνουν. Αντίθετα, το σώμα μας είναι εξελιγμένο, ώστε να τους χρησιμοποιούμε άμεσα, ως ενέργεια. Αποθηκεύονται μέσα στους μύες, ως γλυκογόνο. Αυτή η διαδικασία είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική το πρωί. Γι’αυτό είναι καλύτερα να καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες το πρωί, παρά το βράδυ.

Μόνο αν καταναλώσουμε εξαιρετικά πολλούς υδατάνθρακες, αυτοί θα αποθηκευτούν ως λίπος στο σώμα μας. Ακόμα και τότε, θα έχει προηγηθεί θερμογένεση. Το ίδιο το σώμα αυξάνει τη θερμοκρασία του, μόνο και μόνο, για να κάψει τους περίσσιους υδατάνθρακες!

Αντίθετα, το σώμα μας μπορεί πολύ αποτελεσματικά να αποθηκεύσει το λίπος των τροφών σε σωματικό λίπος! Όταν τρώμε ένα γεύμα πλούσιο σε λίπος και υδατάνθρακες, το σώμα μας χρησιμοποιεί τους υδατάνθρακες για άμεση ενέργεια, ενώ αποθηκεύει σχεδόν ΟΛΟ το λίπος των τροφών, ως σωματικό λίπος.

Στην πραγματικότητα δε μας παχαίνει το ψωμί. Μας παχαίνουν όλα τα λιπαρά φαγητά που το συνδυάζουμε, όπως είναι το λάδι, το βούτυρο, οι πραλίνες φουντουκιού, το φυστικοβούτυρο κοκ!

Για παράδειγμα, τα κριτσίνια του εμπορίου μπορούν να μας παχύνουν, αφού μόλις 100γρ περιέχουν περίπου 470 θερμίδες! Περίπου οι μισές οφείλονται στα λίπη που περιέχουν.

Πόσο ψωμί μπορώ να φάω, χωρίς να παχύνω;

1 φέτα ψωμιού έχει περίπου 75 θερμίδες. Αυτό σημαίνει ότι στις περισσότερες δίαιτες για απώλεια βάρους, μπορούμε να φάμε 2-3 φέτες ψωμιού ολικής άλεσης την ημέρα. Είναι λιγότερες από 230 θερμίδες! Αν θέλεις να χάσεις κιλά, πρόσεξε ιδιαίτερα τις θερμίδες που έχουν οι υπόλοιπες τροφές. Για παράδειγμα, 1 κουταλιά λαδιού έχει 120 θερμίδες!

Βέβαια, αν δε θέλεις να χάσεις κιλά, ή αθλείσαι συχνά, μπορείς να καταναλώσεις μεγαλύτερη ποσότητα ψωμιού, χωρίς να παχύνεις.

Πότε μπορούμε να τρώμε ψωμί, χωρίς να παχύνουμε;

Η καλύτερη στιγμή της ημέρας για να φας ψωμί ή οποιαδήποτε άλλο τρόφιμο πλούσιο σε υδατάνθρακες είναι το πρωί. Το σώμα μας μπορεί να μεταβολίσει τους υδατάνθρακες πιο αποτελεσματικά το πρωί. Μπορεί να τους αποθηκεύσει πιο γρήγορα σε γλυκογόνο, ώστε να χρησιμοποιηθούν άμεσα μέσα στην ημέρα για ενέργεια.

Επίσης, ιδανική στιγμή για να φάμε 1-2 φέτες ψωμιού είναι αμέσως μετά την προπόνηση ή άσκηση. Μετά την προπόνηση οι μύες έχουν χρησιμοποιήσει τα αποθέματα γλυκογόνου, οπότε και χρειάζονται ανεφοδιασμό.

Βέβαια, χρειαζόμαστε πολλά περισσότερα, εκτός των υδατανθράκων, μετά την προπόνηση. Αντιοξειδωτικά και ωμέγα-3, για παράδειγμα! Μάθετε περισσότερα σε αυτό το άρθρο μας.

Ποιο ψωμί είναι κατάλληλο για αδυνάτισμα;

Σίγουρα, το καταλληλότερο ψωμί για απώλεια βάρους είναι το ψωμί ολικής άλεσης. Είναι άριστη πηγή βιταμινών, μετάλλων και φυτικών ινών. Ακόμα και 2-3 φέτες την ημέρα μπορούν να βοηθήσουν να χάσουμε βάρος.

Το ψωμί ολικής άλεσης είναι ιδιαίτερα θρεπτική τροφή. Για παράδειγμα, 100γρ (περίπου 3 φέτες) ψωμί ολικής άλεσης περιέχουν:

  • πρωτεΐνη, 10,7g
  • υδατάνθρακες, 44g
  • λίπη, 2g
  • φυτικές ίνες, 9,2g
  • ασβέστιο, 684 mg
  • σίδηρο, 4,9 mg
  • μαγνήσιο, 26 mg
  • φώσφορο, 103 mg
  • ψευδάργυρο, 0,95 mg
  • κάλιο. 127 mg