Είναι υπερβολική μια δόση των 1000μg βιταμίνης Β12;

Η βιταμίνη Β12 έχει μικρή πιθανότητα τοξικότητας. Ακόμα και μεγάλες δόσεις δεν προκαλούν παρενέργειες. Μια εβδομαδιαία δοσολογία των 1000μg είναι αρκετή και ασφαλής.

Πού βοηθάει η βιταμίνη Β12;

Η βιταμίνη Β12 είναι βασική για τον οργανισμό μας. Μερικές παρενέργειες από την έλλειψη βιταμίνης Β12 μπορεί να είναι αναιμία, ανορεξία, απώλεια βάρους, νευρολογικές διαταραχές, κατάθλιψη, σύγχυση, θολή μνήμη, άνοια, αδυναμία μυών κ.α.

Ποια η συνιστώμενη ημερήσια δοσολογία;

Η συνιστώμενη ημερήσια δοσολογία βιταμίνης Β12 είναι μόλις 2,4μg για τους περισσότερους ενηλίκους. Ακόμα και έτσι, η ανεπάρκεια βιταμίνης Β12 είναι συχνή, αφού ελάχιστες τροφές περιέχουν επαρκείς ποσότητες βιταμίνης Β12.

Μόνο λίγες ζωικές τροφές έχουν κάποιες μικρές ποσότητες βιταμίνης Β12. Ούτε τα ζώα, ούτε τα φυτά συνθέτουν βιταμίνη Β12 όμως.

Μόνο κάποια βακτήρια στο έδαφος παράγουν φυσικά βιταμίνη Β12. Παλαιότερα, όταν οι άνθρωποι έπιναν νερό από ρυάκια ή πηγάδια δεν υπήρχε ανεπάρκεια βιταμίνης Β12.

Στη σύγχρονη εποχή, όπου εφαρμόζονται αυστηρές αντιμικροβιακοί μέθοδοι στα δίκτυα ύδρευσης, η λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης Β12 φαίνεται επιβεβλημένη.

Μπορεί μια δόση των 1000μg να προκαλέσει τοξικότητα;

Η εμφάνιση τοξικότητας από περίσσεια βιταμίνη Β12 είναι πραγματικά σπάνια σε υγιείς ανθρώπους. Για το λόγο αυτό δεν έχει οριστεί μια ανώτατη ασφαλής δόση για τη βιταμίνη Β12.[1]

Σύμφωνα με μια έρευνα, ακόμα και καθημερινή λήψη συμπληρώματος βιταμίνης Β12, με δοσολογία των 1000μg, για 5 χρόνια δεν προκάλεσε σοβαρές παρενέργειες.[2]

Άρα, αν είσαι υγιής και ο γιατρός σου στο επιτρέπει μπορείς να πάρεις συμπλήρωμα βιταμίνης Β12 των 1000μg με ασφάλεια και χωρίς παρενέργειες.

Βέβαια, χρειαζόμαστε μόλις 2,4μg την ημέρα. Μεγαλύτερη δόση δε θα σε ωφελήσει. Ο οργανισμός απλά θα αποβάλει την περίσσεια δόση.

Να παίρνω βιταμίνη Β12 από συμπληρώματα εβδομαδιαίως;

Μπορείς να παίρνεις συμπληρώματα βιταμίνης Β12 και εβδομαδιαίως. Μια εβδομαδιαία δοσολογία των 1000μg είναι αρκετή για τους περισσότερους ανθρώπους, ώστε να προφυλαχθούν από τις παρενέργειες της έλλειψης της βιταμίνης Β12.[3]

Μόνο σε περιπτώσεις ιδιαίτερα μεγάλης ανεπάρκειας βιταμίνης Β12, κάποιας άλλης φαρμακευτικής αγωγής, ή κάποιας ασθένειες θα επωφεληθεί κάποιος από μεγαλύτερη δοσολογία.

Σε κάθε περίπτωση, δε χρειάζεται να παίρνουμε μεγαλύτερη δοσολογία από τα 1000μg την εβδομάδα, αν δε μας το έχει συμβουλεύσει ο γιατρός μας.

Είναι η ενέσιμη βιταμίνη Β12 καλύτερη από τα δισκία;

Υπάρχουν ασθένειες που δεν επιτρέπουν τη σωστή απορρόφηση της βιταμίνης Β12 από την κατάποση δισκίων ή και από το φαγητό. Σε αυτή την περίπτωση η λήψη βιταμίνης Β12 σε ενέσιμη μορφή είναι ενδεδειγμένη. Βέβαια, η ενέσιμη βιταμίνη Β12 είναι μακράν πιο εύκολα απορροφήσιμη!

Επίσης, ακόμα και δόσεις χιλιάδες φορές μεγαλύτερες από τη συνιστώμενη ημερήσια δόση δεν προκαλούν τοξικότητα.[4]

Φυσιολογικές τιμές βιταμίνης Β12

Οι φυσιολογικές τιμές της βιταμίνης Β12 είναι πάνω από 250 pg/mL για τους ενηλίκους. Χαμηλότερες τιμές δείχνουν έλλειψη βιταμίνης Β12.

Επίσης, καλό είναι να ελέγχετε συχνά και τα επίπεδα βιταμίνης D και βιταμίνης Ε του αίματος. Η ανεπάρκεια και σε αυτές τις βιταμίνης είναι αρκετά συχνή!

Πόσος χρόνος για να επανέλθουν οι φυσιολογικές τιμές;

Ο καθένας μας έχει διαφορετική αντίδραση στη χορήγηση συμπληρωμάτων βιταμίνης Β12. Η ηλικία και το μέγεθος της έλλειψης της βιταμίνης Β12 είναι βασικοί παράγοντες. Πάντως, η ενέσιμη βιταμίνη Β12 φαίνεται να βοηθάει να επανέλθουν οι φυσιολογικές τιμές στο αίμα, έπειτα από μόλις 72 ώρες.[5]

Πότε να πάρω συμπλήρωμα βιταμίνης Β12;

Η βιταμίνη Β12 είναι υδατοδιαλυτή, οπότε και δε χρειάζεται να ληφθεί με τροφή, για την καλύτερη απορρόφηση της. Θα πρέπει να παίρνετε τα συμπληρώματα βιταμίνης Β12 με άδειο στομάχι. Ιδανικά, πριν το πρωινό ή το μεσημεριανό.

Καλό είναι να αποφεύγετε τη λήψη βιταμίνης Β12 το βράδυ, αφού μπορεί να προκαλέσει αϋπνία! Αντίθετα, τα φαγητά με μελατονίνη βοηθούν στον ύπνο!